Bromfietsen
Ook motoren en bromfietsen genieten veel aandacht van liefhebbers. Vaak is de emotionele waarde aanzienlijk omdat er bromfiets gereden werd in een levensfase waar in korte tijd veel gebeurde. Denk hierbij aan naar school gaan, met vrienden op stap, uitgaan en natuurlijk de ritjes met een vriendinnetje achterop op zondagmiddag.
De brommer ging de deur uit omdat er een auto of motorfiets werd aangeschaft, dus brommer rijden gebeurde toch niet meer. Na jaren komt vaak het besef, stel ik had de Kreidler, Zundapp of Yamaha FS1 niet verkocht voor die paar honderd gulden…
Veel liefhebbers die de financiën en ruimte ervoor hebben schaffen (weer) een bromfiets aan. Toevalligerwijs vaak hetzelfde merk en type als waarop ze vroeger reden. Maar dat is natuurlijk helemaal geen toeval, dat heet jeugdsentiment.
Van dat jeugdsentiment wordt weer een hobby gemaakt, daarbij hoort sleutelen, onderhouden soms restaureren, clubs oprichten en bezoeken, tourritten uitzetten, beurzen bezoeken en natuurlijk vooral rijden, en dat vaak met een groep medefanatiekelingen.
Ook bromfietsen zijn een liefhebberij van mij, bromfietsmonteur was mijn eerste officiële baan. De technische opleiding rijwiel en bromfietstechniek werd bij de VAM genoten. Onderhoud en reparatie behoorden tot de werkzaamheden, echter ook het reviseren en opvoeren behoorden tot de werkzaamheden. Voor veel jongeren gold flink aanzien als je de snelste brommer van het dorp had. Dat duurde echter nooit erg lang, Het kat en muis spel met de plaatselijke politie gooide regelmatig roet in het eten. Dat was ook een onderdeel van die sport.
Zelf heb ik nog een aantal bromfietsen in bezit. Pure liefhebberij. Vandaar dat een bromfietstaxatie uiteraard tot mijn werkzaamheden behoort. Uiteraard taxeer ik op basis van marktonderzoek en koerslijst voor een exacte waarde.
Los van het verzekeringstechnische gedeelte, is het ook interessant en leuk om te weten wat de tweewielen nu echt waard is die bij u in de garage of schuur staat.